خرید النگو سكان بدنتان را نگه داريد

جام جم آنلاين: شمار زيادي از زنان بخصوص جوان‌تر‌ها با مشكلي رو‌به‌رو هستند كه براي درمان آن، ممكن است تا مدت‌ها از اين مطب به آن مطب بروند و از پزشكان مختلف كمك بخواهند ولي خيلي از آن پزشكان بيماري در آنها را تشخيص نمي دهند، اما اگر خوش‌اقبال باشند آن وقت شايد بفهمند كه از اختلالات هورموني رنج مي‌برند، اين زن‌ها همان‌هايي هستند كه ناگهان چاق مي‌شوند، جوش‌هايي زير پوستي روي صورت‌شان ظاهر مي‌شود، موهايي زائد درمي‌آورند، ملول و بي‌تاب مي‌شوند و…سكان كشتي بدن انسان، هورمون‌هاي اوست و حفظ تعادل اين سكان به بدن كمك مي‌كند در مسير سلامت حركت كند، اما اگر حتي تعادل يكي از اين هورمون‌ها به هم بخورد پيامدهاي منفي شديدي در بدن ظاهر مي‌شوند. زنان معمولا بيشتر از مردان با مشكل به هم خوردن تعادل هورموني مواجه هستند، ممكن است حالا خانم‌هايي كه اين گزارش را مي‌خوانند با نگراني به تصويرشان در آيينه نگاه ‌كنند و از خودشان بپرسند آيا من دچار اختلال هورموني هستم؟ آيا در آينده دچار اين مشكل خواهم شد؟نگران نباشيد. پيشنهاد‌هاي پزشكي ساده‌اي وجود دارد كه مي‌توانند راه را بر به هم خوردن تعادل هورموني ببندند. فقط كافي است كمي محتاط باشيد و به وضعيت سلامتي‌تان دقت بيشتري كنيد تا بتوانيد تعادل هورموني‌تان را حفظ كنيد.چطور بفهمم اختلال هورموني دارم؟علائم عدم تعادل هورموني اساسا در دوران بلوغ و بويژه در زنان در دوران عادت ماهانه، دوران بارداري، پس از زايمان و در دوران يائسگي تجربه مي‌شوند. شايع‌ترين علائم ناخوشايند عدم تعادل هورموني شامل افسردگي، افزايش وزن، نوسانات خلقي، كاهش ميل جنسي، چرب يا خشك شدن پوست، احساس خستگي، مشكلات خواب، نامنظم شدن عادت ماهانه، علائم آلرژيك، رشد زياد از حد موها، ولع شديد براي خوردن شيريني‌ها، سردرد و ميگرن، اضطراب و تحريك‌پذيري، تغييرات دمايي بدن، عفونت‌هاي مجاري ادراري، آكنه و بثورات جلدي و سندرم پيش از قاعدگي هستند.علل اصلي يك اختلالپزشكان تاكيد دارند، حتي اگر اين تغييرات از نظر حجم هورموني خيلي ناچيز باشند، مي‌توانند عواقب قابل ملاحظه و جدي داشته باشند؛ ابتدايي‌ترين عوامل در بروز بي‌تعادلي هورموني عبارتند از:كمبود دريافت ريزمغذي‌ها: اگر مواد مغذي به مقدار كافي به بدن برسد، تمام ابزار هاي لازم براي حفظ تعادل هورموني به طور طبيعي فراهم خواهد شد.استرس و فعاليت زياد غدد فوق كليوي: استرس يكي از فاكتورهاي اصلي در به هم زدن تعادل هورموني است و تحت استرس‌هاي طولاني مدت غدد فوق كليوي كه هورمون‌هاي مقابله با استرس را توليد مي‌كنند، نمي‌توانند كار خود را به درستي انجام دهند.مصرف قرص‌هاي ضدبارداري و هورمون‌درماني: هورمون‌درماني و مصرف قرص‌هاي ضد بارداري پس از اتمام دوره مصرف موجب به هم خوردن تعادل هورمون‌هاي بدن مي‌شوند.عدم تعادل انسولين: سيستم غدد درون‌ريز بدن كه وظيفه توليد هورمون‌ها را به عهده دارد، ممكن است به دلايل مختلفي مثل رژيم غذايي نامنظم، استرس، داروها يا بيماري‌ها تحت تاثير قرار بگيرد و دچار عوارض منفي شود.مواد شيميايي، محرك‌ها و داروها: داروها، مسكن‌ها و محرك‌هايي مثل كافئين، آفت‌كش‌ها و حتي هوايي كه تنفس مي‌كنيم مي‌توانند موجب عدم تعادل طبيعي هورموني بدن ما شوند.بارداري و زايمان: بارداري يك فرآيند شديد هورموني در بدن محسوب مي‌شود و اگر قبل از بارداري، ‌در طول مدت بارداري يا پس از وضع حمل از سلامتي مطلوبي بهره‌مند نيستيد، يكي از مهم‌ترين دلايل آن مي‌تواند عدم تعادل هورموني باشد.هورمون‌ها را متعادل كنيدمتخصصان معتقدند با استفاده از مواد مغذي كه در زير فهرست آنها عنوان شده زنان مي‌توانند به روش طبيعي تعادل هورمون‌هاي بدن خود را برقرار كنند. براي اين منظور بهتر است اين مواد غذايي را در رژيم غذايي خود بگنجانيد:‌ـ غذاهاي غني از فيبر خوراكي طبيعي مثل ميوه‌ها ، سبزي‌ها ،حبوبات و غلات سبوس‌دارـ سبزيجات بوته‌اي مثل بروكلي و كلم در رژيم غذاييـ سبزيجات مغذي داراي برگ‌هاي سبز و پهن مثل اسفناج و كاهوـ منابع گياهي غني از استروژن مثل دانه سويا، نخود و عدسـ ميوه‌هاي سرشار از فلاونوئيدها مثل توت‌ها، انگور قرمز و مركباتـ اسيدهاي چرب حياتي مثل روغن زيتون، ماهي امگا ـ3، غلات سبوس‌دار و خشكبارـ روغن ماهي امگا ـ3 موجود در ماهي آزاد، ماهي تن و مكمل‌هاي روغن ماهيـ مكمل‌هاي غذايي حاوي ب‌كمپلكسـ محصولات ارگانيك مرغ و ماهيعلاوه بر اينها فراموش نكنيد انجام فعاليت‌هاي بدني و ورزشي منظم و روزانه، كنترل استرس با يوگا و مراقبه، خواب و استراحت شبانه كافي و پرهيز از مصرف بيش از اندازه گوشت و چربي حيواني و لبنيات پرچرب، كافئين، قهوه، كولاها و نوشابه‌هاي انرژي‌زا و كربوهيدرات‌هاي تصفيه شده مثل نان و برنج سفيد، همگي عواملي هستند كه مي‌توانند ترشح هورمون‌ها را در بدن متعادل نگه دارند.