خرید النگو توسعه صنعتی با برند سازی لوازم خانگی

آذربایجان شرقی با 120 واحد فعال تولید لوازم خانگی بزرگترین قطب استانی تولید لوازم خانگی پس از تهران است که سهم صادرات این صنعت در استان به 32 درصد در کشور رسیده است .به گزارش واحد مرکزی خبر، بر اساس آخرین آمار از سوی سازمان صنایع و معادن آذربایجان شرقی سهم صادرات یخچال فریزر 21/5 درصد، کولر 36 درصد ، لباسشویی 14 درصد وآبگرمکن 45 درصد است که در بین استانهای کشور قابل توجه است.علاوه بر آن در صنعت لوازم خانگی آذربایجان شرقی حدود 10 هزار نفر به طور مستقیم و30 هزار نفر به طور غیر مستقیم مشغول بکار ند که 1000 فروشگاه لوازم خانگی در استان تولیدات داخلی و خارجی را به مشتریان عرضه می کنند که 800 واحد آن در مجموعه بزرگ بازار تبریز فعال اند .هم اکنون بازار سنتی تبریز و بازارچه گرجی لر و هم چنین طبقات تحتانی بازار امیر کبیر تبریز به محل خرید و فروش عمده و خرده لوازم خانگی در شمالغرب کشور تبدیل شده است .علی نامور یکی از صاحبان فروشگاه عرضه کننده لوازم خانگی در بازار امیرکبیر تبریز گفت: در سالهای اخیر 4 قطب تولید لوازم خانگی عمده کشور یعنی تهران ، تبریز، اصفهان و مشهد تغییرات عمده ای در تولیدات خود از نظر کمی و کیفی داده اند بطوریکه در گذشته مردم بیشتر مشتری لوازم خانگی خارجی بودند و هم اکنون نیز وقتی افراد مسن و سالخورده برای خرید جهیزیه وارد بازار لوازم خانگی می شوند معمولا سراغ اجناس خارجی را می گیرند در حالیکه نسل جوان بیشتر خواهان خرید و استفاده از محصولات لوازم خانگی تولیدداخل هستند.وی گفت: اگر تولید کنندگان داخلی در تولید کیفی محصولات خانگی نو آوری ، تنوع ، مدل و حتی شکل ظاهری را در نظر بگیرند و سعی کنند محصولات روانه شده به بازار به اصطلاح مد روز باشد مطمئن باشید مردم کمتر به سراغ محصولات خانگی کشورهای خارجی خواهند رفت.نامور گفت: با آغاز هدفمند شدن یارانه ها و آزاد شدن قیمت حامل های انرژی مردم بیشتر دنبال لوازم خانگی هستند که آب ،برق و گاز کمتری مصرف کنند لذا برخی از واحدهای بزرگ صادر کننده لوازم خانگی به ایران فورا به برچسب انرژی روی آوردند تا مشتریان از میزان مصرف کم انرژی اطمینان حاصل کنندو خوشبختانه تولید کنندگان لوازم خانگی در تبریز نیز اخیرا اقدام به تولید لوازم خانگی وبرقی با الصاق برچسب انرژی کرده اند .مدیر یکی از فروشگاه های تبریز نیز گفت: اجناس خارجی در حوزه لوازم خانگی در بازار ظاهری زیبا و مشتری پسند و فریبنده دارند چه بسا محصولات تولیدی داخلی از نظر کیفیت بالاتر از اجناس خارجی مذکور باشند ولی عوامل ظاهری وشکلی و زیبایی و متنوع بودن لوازم خانگی خارجی دل مشتریان را می رباید.کیوانی گفت : متاسفانه تولید کنندگان داخلی لوازم خانگی همچنان باسیاق گذشته و بصورت سنتی و قدیمی محصولاتشان را روانه بازار می کنند در حالی که تبلیغات جهانی از یکسو و ظاهر جنس از سوی دیگر مشتریان داخلی را به سمت خرید و استفاده از لوازم خانگی بیگانه سوق می دهد .وی گفت: در بازار لوازم خانگی تبریز محصولات خوب ایرانی دیده می شود که انصافا از لحاظ کیفی بهتر از مشابه خارجی است ولی چون برند سازی و تبلیغات تجاری ، دیداری ، شنیداری و نوشتاری چندان ندارند مردم چنین محصولات با دوام و کیفی را نمی شناسند که در داخل بدست صنعتگران توانمند تولید و عرضه می شود.کیوانی افزود: لذا ضروری است تا تولید کنندگان لوازم خانگی داخل کشور به برند سازی و تبلیغات در این حوزه بهاء بدهند و با برپایی نمایشگاههای لوازم خانگی در دل نمایشگاههای بین المللی استانها ویا بصورت فصلی در بازار چه ها و مراکز پر جمعیت ، مشتریان داخلی را باکیفیت محصولات تولیدی خود آشنا سازند واین امر توسط دو وا حد بزرگ تولیدی لوازم خانگی کشور در تبریز یعنی (قاینار خزر و دونار خزر) که محصولات متنوع گرما زا وسرما زا تولید می کنند صورت گرفته است.وی گفت: اکنون شما در اکثر منازل مردم در شمالغرب کشور محصولات این واحدهای بزرگ صنعت لوازم خانگی تبریز را مشاهده می کنید که مردم مشابه آنها را نمی خرند و این حمایت از تولید داخل و ایجاد اشتغال است.علی ریاست طلب یکی دیگر از موزعین عمده محصولات لوازم خانگی در بازار تبریز گفت: به هر صورت باید تلاش کرد مشتریان ایرانی از محصولات تولید داخل استفاده کنند و اجرای طرح بزرگ هدفمندی یارانه ها در حوزه تولید و عرضه لوازم خانگی تغییراتی را بوجود آورده ا ست طوریکه از لحاظ ظرفیت بین 15-8 درصد پس از هدفمند کردن یارانه شاهد افزایش بهای لوازم خانگی در کشور هستیم وبه همین دلیل مردم به دنبال لوازم خانگی کم مصرف و با کیفیت هستند که تولیدکنندگان استان نیز به همین دلیل از لحاظ کیفی تغییراتی در محصولات خود ایجاد کرده اند.فرهاد عدنی یکی دیگر از مشتریان لوازم خانگی در تبریز نیز گفت: وقتی یک ساختمان 6 طبقه تجاری ومسکونی را احداث کردم سعی نمودم بیشتر لوازم و وسایل مورد نیاز ساخت داخل کشور باشد ، طوریکه وقتی در هر ساختمان آبگرمکن دیواری نصب می کردم تمام آبگرمکن ها را از تولیدات بومی تبریز انتخاب کردم و الآن هم راضی هستیم چرا که در صورت نیاز به تعمیرات با نمایندگی های محلی تماس می گیریم و در عرض چند ساعت مشکل فنی پیش آمده رفع می گردد .حسن هدایی وند یک سرمایه گذار در صنایع لوازم خانگی گفت: بدنبال راه اندازی یک واحد مجهز در زمینه تولید وسایل بویژه یخچالهای مدرن در شرق تبریز است .وی گفت: برای راه اندازی این واحد 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که بدون اخذ یک ریال تسهیلات دولتی این پروژه به پیش می رود ولی واقعیت است که راه اندازی یک واحد تولیدی در آذربایجان شرقی با چالشها و مشکلات زیادی همراه است .دبیرکل ستاد برنامه ریزی و اجرایی لوازم خانگی ایران هم گفت: اکنون هدف این است که واحدهای بزرگ تولیدی لوازم خانگی در تهران، تبریز، اصفهان و مشهد یعنی چهار قطب بزرگ تولید لوازم خانگی کشور به سمت تولید کیفی بیشتر بروند زیرا تولید انبوه بنیه مالی را بالا میبرد و علاوه بر آن کیفیت و قیمت نیز شاخص های تاثیرگذار در بقاء و ماندن در بازار هستند.انصاری گفت: مهر استاندارد ملی کفایت نمی کند و باید با مذاق و نیاز مشتریان تولید کرد و خدمات پس از فروش و گارانتی را نیز مد نظر داشت.یک توزیع کننده عمده لوازم خانگی در بازار امیرکبیر تبریز می گوید: ورود اجناس و کالاهای خانگی بعد از هدفمند شدن یارانه ها از مناطق مرزی به شمالغرب کشور و مرکز تجارت و اقتصادی آن در تبریز افزایش یافته است طوریکه هر روز محموله های زیادی از کالاهای لوازم خانگی قاچاق از طریق شهرهای کردستان و آذربایجان غربی بویژه بانه وارد تبریز می شود.حسنی گفت: اکثر این اجناس ترکی و چینی بوده و کیفیت اجناس چینی نیز پایین تر از استانداردهای جهانی است.مدیر گردشگری و آژانس های مسافرتی در تبریز گفت: روزانه و بخصوص در ایام تعطیل اتوبوسهای زیادی از تبریز، شهروندان را برای خرید کالاهای خارجی بویژه لوازم خانگی به شهرهای مرزی و کردنشین می برند.وی گفت: حداقل هر روز 100 شهروند تبریزی و بیش از هزار شهروند از سراسر کشور برای خرید لوازم خانگی خارجی و قاچاق که معمولا قیمت های آن بین 30 تا 50 درصد از بازار رسمی است به شهرهای مذکور بویژه بانه سفر می کنند که خرید آن چمدانی بوده و از نظر پلیس راه نیز قاچاق محسوب نمی شود.مدیر یک فروشگاه نیز در بازار بزرگ تبریز با اشاره به اینکه 70 درصد اجناس مغازه وی خارجی است گفت: برخی تولید کنندگان چینی و کره ای با جعل مارک و نشان شرکت های معتبر سازنده لوازم خانگی جهان در تلاشند تا با گول زدن مشتری محصول خود را بجای کالای اصلی به مشتری قالب کنند.فرانجام گفت: مردم وقتی برای خرید لوازم خانگی می آیند ترجیح می دهند که محصول جدید و فانتزی را خریداری کنند نه اینکه همان وسایلی که در جهیزیه مادرشان بوده خریداری کنند.وی خدمات پس از فروش نامناسب کالاهای ایران و نبود تبلیغات مناسب را از دیگر علل نبود رغبت خرید محصولات داخلی عنوان کرد.رئیس انجمن خوشه صنعتی لوازم خانگی تبریز نیز گفت : با راه اندازی انجمن خوشه صنعتی لوازم خانگی تبریز علاوه بر ارائه برنامه های مدرن علمی وعملی برای بالا بردن کیفیت و تنوع محصولات تولید لوازم خانگی در آذربایجانشرقی هستیم وعلاوه بر آن واحدهای تحقیق وتوسعه نیز در واحدهای بزرگ صنعتی لوازم خانگی تبریز راه اندازی شدند و همکاری صنعت با دانشگاه نیز در این حوزه عملی شده است .آقای پیرسا افزود: به زودی برای اولین بار در کشور با تکیه بر تکنولوژی داخلی و توانمندی صنعتگران تبریز ، اولین کارخانه تمام اتوماتیک لباسشویی کشور راه اندازی می شود.وی گفت: سالانه کشور نیاز به یک میلیون و 300 هزار دستگاه لباسشویی دارد که متاسفانه توان تولیدی واحدهای لباسشویی در تهران ، تبریز و اصفهان تنها 400 هزار دستگاه در سال است وکشور مجبور است 900 هزار دستگاه لباسشویی از خارج وارد کند در حالیکه در خوشه صنعتی تبریز توان تولید همه نوع لباسشویی در شهر صنعتی تبریز وجود دارد و اگر بخش خصوصی ترغیب به سرمایه گذاری در تولید لوازم خانگی شود، علاوه بر ایجاد اشتغال و چرخش سرمایه می توان از خروج دهها میلیون دلار ارز از کشور به بهانه واردات ماشین لباس شویی ا ز خارج جلوگیری کرد.پیرسا همچنین از راه اندازی یک آزمایشگاه مجهز تست کیفیت لوازم خانگی با همکاری اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی آذربایجانشرقی خبر داد وگفت : تلاش می کنیم تا در تولید محصولات لوازم خانگی استان نهایت دقت و کیفیت و استاندارد های جهان را رعایت کنیم .وی گفت: همچنین برای پشتیبانی از واحدهای کوچک تولید لوازم خانگی آذربایجان شرقی تعاونی تولید کنندگان لوازم خانگی استان نیز در شرف تاسیس است وهدف آن انجام کارهای بزرگ در حوزه تولید لوازم خانگی با مشارکت همه صاحبان صنایع است.دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی آذربایجان شرقی افزود: بدنبال اجرای عمل الصاق برچسب انرژی بر روی تولیدات برقی و یا گازی لوازم خانگی هستیم .وی گفت: اکثر شرکتهای عرضه کننده انواع لوازم خانگی در ایران علاوه بر صدور کالاهای تقلبی به کشور به اجرای تعهدات خدمات پس از فروش و گارانتی نیز پایبند نیستند در حالیکه تولید کنندگان عمده لوازم خانگی در تبریز خدمات گسترده و بهینه خدمات پس از فروش دایر کرده اند واین در اعتماد سازی و روی آوری مردم به استفاده از تولیدات داخلی بسیار کمک شایانی کرده است.مدیر عامل یکی از واحدهای تولید لوازم خانگی شمالغرب کشور در تبریز می گوید: با بهبود مستمر ارتباط با مشتریان، افزایش رضایت آنان وبهبود مستمر سیستم ها و فرآیندها و بالا بردن کیفیت تولید در طول 30 سال گذشته توانسته ایم با تولید انبوه یخچال فریزر ، لباسشویی تمام اتوماتیک ، بخاری های گازی ، کولرهای آبی ، آبگرمکن های آبی و برق به قطب بزرگ شمالغرب کشور تبدیل شویم وصادرات خود را به کشورهای عراق و تاسیسات میانه و قفقاز آغاز کنیم.باقری گفت: با ایجاد تحقیق و توسعه و تولید محصول با استانداردهای روز وبا رضایت مشتریان به لحاظ کیفیت ، کارایی خدمات قبل از فروش خدمات پس از فروش ایجاد تقاضا و تحویل به موقع وهم چنین تکمیل سبد محصول به حول و قوه الهی توانسته ایم جزو 5 واحد بزرگ تولید متنوع لوازم خانگی ایران باشیم.این مدیر نمونه ملی لوازم خانگی کشور افزود: بازار لوازم خانگی در کشور باید بدست توانمند متخصصان ایران برنامه ریزی شود وسهم پایین از تولیدات داخلی لوازم خانگی ازسهم بازار هدف کشور باید بهبود یابد .باقری گفت: با سرمایه گذاری بخش خصوصی وحمایت دولت با توجه به وجود بیش از پانصد قطعه ساز و واحد کوچک تولید لوازم خانگی می توان تحولات شگرفی در تولید لوازم خانگی در ایران بوجود آورد وبا قطع وابستگی به خارج وهم چنین ایجاد اشتغال به صادرات لوازم خانگی ایران حتی به کشورهای صنعتی واروپا نیز مبادرت کرد.با توجه به آنچه در این گزارش گفته شد ضرورت افزایش صادرات ، بهبود کیفیت ، تنوع محصول و برند سازی در حوزه لوازم خانگی در آذربایجان شرقی دو چندان می شود.